mandag 25. juni 2012

Saboterende tanker

Ett av de største problemene til overvektige.

Eksempler:

1) "Nei, jeg har ikke tid til mer enn ett kvarters gåtur, så da er det ikke noe vits".
2) "Jeg har spist sjokolade på en mandag, da kan jeg like gjerne fortsette ut uka. Jeg starter på nytt igjen neste mandag".
3) "Bare en potet til, det gjør ingenting".
4) "Jeg får bare trent en gang på senteret denne uka, da holder jeg meg heller hjemme denne dagen også, ingen vits da jeg ikke får trent 3 ganger".
5) "Må jo spise sjokolade/is/potetgull nå, jeg er jo syk og trenger å kose meg".
6) "Må jo spise sjokolade/is/potetgull nå, ungen er jo syk, og jeg trenger å slappe av".
7) "Jeg har jo vært så flink til å trene/jobbe/gjøre husarbeid/________ (sett inn det som passer), så jeg fortjener en sjokolade".

Osv, osv..

Noen som kjenner seg igjen?
Det gjør hvertfall jeg. Og dessverre er jeg inne i en sånn periode nå, hvor de saboterende tankene ødelegger hele opplegget mitt. Jeg er inne i en veldig dårlig stim. Jeg prøver å få til 3 ganger på senteret i uka, men jeg er farlig nær både nr. 2, 4, 5 og 6 nå for tiden.

Nå er det på tide å snu tankegangen igjen.
Det er jeg som tar valgene i livet mitt, det er bare jeg som kan snu dette tilbake til der jeg var for bare noen uker siden. Ulike valg, som feks å gå opp trappa istedet for å ta rulletrappa/heisen. Valget om å ta med seg en nutrilettbar/atkinsbar istedet for en melkesjokolade. Det er jo godt det også. Før så slukte jeg de. Og spiste en atkinsbar da sjokoladehungeren ble for stor. Jeg kan jo gjøre det igjen. Eller spise litt nøtter istedet for potetgull. Går helt fint det, for jeg klarte det jo for en stund siden. Ingenting har forandret seg, jeg er den samme som den gang.
Man finner alltid unnskyldninger for å gjøre de tingene man vet ikke er bra for en selv. Man må bare stoppe opp, og tenke seg om en gang til før man tar med seg sjokoladen i handlevognen.

Jeg har gått ned 20 kilo, og det merkes veldig godt. Jeg vil ned mer, og da må jeg snu tankegangen.
Jeg bør jo kjenne på motivasjonen, når jeg har gått ned 2-3 klesstørrelser. Det bør hjelpe. Jeg må tenke på det da jeg står der med iskaffen i hånda, istedet for vanlig kaffe med lettmelk. De små valgene i livet, det er de som har gjort at jeg har klart det jeg har klart det siste året.


2 kommentarer:

  1. Så flink du har vært som har gått ned 20 kg! Imponerende!

    Har du vurdert lavkarbo for å gå ned resten? Jeg har god erfaring med det - det tar søtsuget, og man er ikke helt "hul" når man kommer hjem fra jobb feks. Jeg henter mye inspirasjon fra Synsegulla:

    https://synsegulla.wordpress.com/

    Uansett! Lykke til videre!!

    SvarSlett
  2. Så absolutt å kjenne seg igjen i dette! Det er ikke mange som har disiplin nok til å styre unna alle disse faktorene! Man må virkelig gå inn i seg selv for å lage en endring i vaner og tankesett! Har man kommet dit så har man kommet utrolig langt. Vektnedgang sitter mest i hodet =) Lykke til, ser du har veldig god sjans til å klare målet ditt =)

    Helene// Slank Meg Flat . blogg.no

    SvarSlett